Светски дан без дувана- 31. мај

This ad has expired.
Contacts:

Црвени крст Голубац, као саставни део Црвеног крста Србије, у сарадњи са Домом здравља Голубац, спроводи низ здравствено превентивних активности. У конкретном случају, обележавајући 31. мај- Светски дан без дувана, циљ је да се скрене пажња јавности на здравствени ризик , а посебно на нове дуванске производе, недовољно испитане, које конзимира млада популација.  

На Светски дан без дувана, 31. маја, Светска здравствена организација (СЗО) и остале организације заговорници јавног здравља обратиће се јавности порукама истине о дуванским и никотинским производима како би скренула пажњу опасним тактикама дуванске индустрије која те производе чини примамљивим, посебно младима.

Овогодишња кампања Светског дана без дувана има циљ да осветли начине којима се дуванска индустрија служи како би промовисала своје производе и упркос евидентним штетностима их учинила привлачним, посебно за младе људе. Овим путем СЗО настоји да подигне свест код младих везано за штетност конзумације дуванских и никотинских производа, да се заложи за строже политике укључујући забрану укуса који ове производе чини привлачнијим младима и да заштити здравље младих и јавно здравље уопште.


СЗО истиче важност осветљавања тактика индустрије

Упркос значајном напретку у глобалној контроли дувана, дуванска и никотинска индустрија настављају да прилагођавају своје стратегије како би привукле и задржале потрошаче. Резултат се одражава на јавно здравље и циља рањиве
групе посебно младе.

Уобичајено, ове тактике укључују:

  • Ароме и адитиви уводе се да би се побољшао укус и маскирала оштрина дувана, а повећала привлачност производа;
  • Циљани маркетинг подразумева коришћење елегантног дизајна, атрактивног паковања и
    дигиталних медијских кампања за гламуризацију ових производа;
  • Обмањујући дизајн производа који за резултат има стварање производа који подсећају на
    слаткише или играчке, директно привлачећи децу и адолесценте.


Наведене тактике, не само да подстичу почетак употребе, већ и компликују престанак пушења, повећавајући ризик од зависности и дугорочних здравствених последица.


Јаче политике ради заштите младих


Подаци СЗО из европског региона из 2022. године откривају значајне недостатке у заштити деце од електронских цигарета. Само четири земље забрањују све врсте укуса у електронским цигаретама, а четири земље имају по том питању одређених ограничења. Само 11 земаља забрањује све облике оглашавања, промоције и спонзорства произвођача електронских цигарета, док 36 земаља има делимичне забране, а шест земаља у Европи су без прописа по овом питању.

Ови недостаци у јавним политикама чине младе људе посебно рањивим за циљани маркетинг електронских цигарета. Упореба никотинских производа попут електронских цигарета и никотинских кесица расте међу младима. У 2022. години, процењено је да је 12,5% адолесцената у европском региону користило електронске цигарете, у поређењу са само 2% одраслих. У неким земљама, употреба електронских цигарета међу децом школског узраста била је два до три пута већа од пушења цигарета. Ови подаци показују да постоји забрињавајући тренд који захтева хитну акцију.


Популарност нових никотинских трендова у Србији

Популарност производа као што су електронске цигарете и никотинске врећице бележи огроман раст међу младима током последњих неколико година. У Србији је у 2022. години електронске цигарете пробао чак сваки пети ученик петог и седмог разреда основне и првог разреда средње школе, са готово подједнаком учесталошћу коришћења међу дечацима и девојчицама.

Забрињавајућем порасту популарности ових производа међу младима у великој мери доприноси и недовољна информисаност о њиховим правим карактеристикама, што за директну последицу има потцењивање ризика по здравље. На пример, занемарује се и чињеница да аеросоли електронских цигарета садрже једињења која, поред тога што су и сама токсична, олакшавају стварање зависности од никотина, те тако повећавају вероватноћу да млади који користе електронске почну да користе и традиционалне цигарете.


Сажето речено, овогодишња кампања Свестког дана без дувана осветљава тактике које подстичу и шире употребу дувана и никотина међу младима, уз истовремено подстицање колективне посвећености здравијој будућности.

Širimo dalje
Posted in: Vesti Posted by: Петар Штрбац On: